Sider

Advarsel mot å trekke seg bort fra Guds Nåde

Jag etter fred med alle og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren. Hebr 12,14

12. feb. 2012

HVA SIER BIBELEN OM EKTESKAPET?


Det er mange meninger ute å går når det gjelder ekteskapet, men det som er viktig å vite er hva Gud mener og har sagt om dette. For vi må bygge våre liv på sannheten og ikke i selvbedrag og løgn. Jak1:22 

Matt19: 3 Noen fariseere kom for å sette ham på prøve, og de spurte: «Har en mann lov til å skille seg fra sin hustru av en hvilken som helst grunn?» 4 Han svarte: «Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne 5 og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. 6 Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.» 7 De spurte ham: «Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi hustruen skilsmissebrev, og så kan han skille seg fra henne?» 8 Han svarte: «Fordi dere har så harde hjerter, gav Moses dere lov å skilles fra hustruen. Men fra begynnelsen av var det ikke slik. 9 Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.»



Som vi leser ser vi at  de ville sette Jesus på en prøve, Jesus svarer at Gud skapte dem til mann og kvinne, dermed slår han fast at det er kun mann og kvinne som kan gifte seg og bli ett, dette  utelukker mann og mann, kvinne og kvinne da skriften kaller dette sviktende dømmekraft, forvillelse og  noe som er avskyelig for Herren .Rom 1:25-32  3Mos 20:13 
Så sier Jesus som er hyrden, sannheten, veien og livet: at man ikke kan skille seg av noen annen grunn enn hor. Da er det altså ikke rom for noe annet, dette er da eneste grunnlag.Gifter man seg da med en annen begår man ekteskapsbrudd. I Malaki 2:16 sier Herren at han hater skillsmisse.

Hvor lenge varer ekteskapet? Jo bibelen forteller at ekteskapet gjelder til den ene parten er død.
Rom7:2 Man kan da ikke gifte seg med en annen så lenge den ene part er i live. Bibelen forteller at det å gifte seg igjen før dette er å drive hor. Man må da leve som enslig,avholdene i følge skriften. Til det må jeg si man virkelig må leve nær Herren for å klare, Ja Herren selv kan bli din ektemann står det i Jesaja 54:5

 Hvilke konsekvenser får det  om man bryter ekteskapet?

Man arver ikke Guds rike er bibelens ord.
1Kor 6:9  Heb 13:4  Gal 5:19  efeserne 5:5 Åp21:8  Les også:Man skal ikke sette Guds ord ut av kraft




Ingen kommentarer: