Sider

Advarsel mot å trekke seg bort fra Guds Nåde

Jag etter fred med alle og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren. Hebr 12,14

24. apr. 2010

Er du redd for å gjøre ting i egen kraft?


Mange kristne er redd for å gjøre noe i egen kraft.Redd for religiøse handlinger.

Men må de ha en spesiell åndskraft hver gang de skal gjøre noe etter Herrens vilje? Selvfølgelig ikke.
Gud gir deg den kraften du trenger der hvor du selv ikke strekker til.
Troen får deg alltid til å overbevise/minne deg til å handle etter Guds vilje.
Tror vi på Gud og det han står for, vil man også gjøre alt som står i vår egen makt til å gjøre det gode. Dette stemmer også med Guds største bud.

Markus12:30 Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.' 31 Det andre er dette: ' Du skal elske din neste som deg selv.' Ikke noe annet bud er større enn disse.»

Eksempler på uforstadige religiøse dumheter:

1.En gammel dame stiger inn i en stappfull buss uten at hun for satt seg, skulle man da ha tengt?: " hmm... lurer på om jeg skal tilby den damen plassen min...hmmm...lure...hmmm...jeg kjenner ikke ingen spessiel kraft for å gjøre det, hmmm kan det være Guds vilje tro?"
(Ja, du skal elske Herren av all DIN kraft.Mar12,30)

2.Du møter f.eks slemme naboen;), men lar være å hilse for du lurer på om det er Guds vilje.
( Matt5:46 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? 48 Vær da fullkomne slik deres himmelske Far er fullkommen.)
.

3.Du hører eller ser naboen banke kona uten å foreta deg noe, fordi du lurer på om det er Guds vilje.
(Gjør noe,elsk din neste som deg selv, hvem vil vel ha juling?)

4.Du lar være å gjøre noe når du ser noen bli mobbet på jobben, for du lurer på om det er Guds vilje.( Igjen, elsk din neste som deg selv,eller vil du selv bli mobbet?)

5.Du ser en tigger/uteligger og tenker kanskje stakkar, men velger likevel å gå forbi, ja kanskje du tilogmed velsigner han. Hmm....hva var Guds vilje igjen?
(jak2:14 Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, 16 og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? 17 Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død.)

Det er kjærligheten til sannheten som får deg til å handle riktig.

Joh 14:21 21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.»

Så kjære deg, vær ikke redd for å gjøre det gode, selv om du ikke alltid føler et åndelig nærvær av DHÅ i det du gjør det gode.Gud vil lønne deg i det usynlige og i det åpenbare.

Joh åp20:12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jer 4,22 For uklokt er mitt folk, mig kjenner de ikke; de er uvettige barn, og uforstandige er de; de er vise til å gjøre det onde, men å gjøre det gode skjønner de ikke.